Zrobiłem błędny przelew bankowy. Co teraz?

Podałeś błędne dane do przelewu? Przeczytaj artykuł i zobacz, co możesz zrobić w takiej sytuacji.

problem

Im częściej wykonujemy przelewy, tym większe prawdopodobieństwo pomyłki. Może zdarzyć się, że błędnie wykonamy przelew, mimo iż wcześniej kilkakrotnie sprawdzaliśmy wprowadzone do systemu bankowego dane. Powodem pomyłek są najczęściej zmęczenie, chwilowa nieuwaga, niedopatrzenie z powodu dekoncentracji lub wielu spraw na głowie. Jeśli kliknęliśmy już w przycisk „Wyślij przelew”, by zaraz zorientować się, że mogliśmy popełnić błąd, czy mamy powody do paniki? Sprawdź koniecznie.

Gdy podamy błędne dane przelewu

Jeżeli nie minęło jeszcze dużo czasu od zlecenia przelewu, to być może da się go anulować przez telefon lub z poziomu bankowości internetowej. Niestety, można cofnąć tylko zwykły przelew elixir. Błyskawicznego przelewu, takiego jak w szybkich pożyczkach nie da się anulować.

Możemy pomylić się w danych przelewu, czyli w tytule przelewu oraz w adresacie. Jeśli podamy poprawny numer konta bankowego, mimo pomyłki pod względem treści, odbiorca i tak otrzyma przelew. Jedynym problemem mogą być błędnie wpisane dane, które oczekujący na zapłatę potrzebuje np. do prowadzonej dokumentacji firmy itp. Wtedy może np. skorygować dane lub umówić się na kolejny przelew. Taka pomyłka nie generuje większych problemów.

Błędna kwota przelewu

W przypadku wpisania błędnej kwoty przelewu pojawia się większy problem, ponieważ odbiorcy nie zgadza się rachunek. Jeśli robimy zakupy online i wpiszemy nieprawidłową cenę za produkt, możemy po prostu nie otrzymać szybko przesyłki; wymagany będzie kontakt ze sklepem internetowym w celu złożenia korekty. To jak załatwimy taką sprawę, zależy od danego sprzedawcy.

Zwykle firmy dbają o relacje z klientem, więc jest duże prawdopodobieństwo, że zostaniemy poproszeni o wykonanie dodatkowego przelewu na brakującą kwotę. Trudniejsza sprawa może okazać się z opłatą rachunków lub raty np. kredytu. Jeśli w porę nie zorientujemy się, że popełniliśmy błąd, usługodawca czy pożyczkobiorca może naliczyć nam odsetki za nieterminowy przelew zgodnie z właściwą umową, którą zawarliśmy. Podsumowując ten rodzaj błędu – nie jest aż tak przykry w skutkach.

Nieprawidłowy numer rachunku bankowego

W sytuacji, gdy wykonując przelew, wpiszemy błędny numer rachunku bankowego pojawi się największy z opisanych problemów. Nic nie stanie się, gdy zamiast 26 cyfr wpiszemy mniej, ponieważ system bankowy od razu wychwyci naszą pomyłkę i wyświetli stosowny komunikat.

Jeśli natomiast pomylimy np. jedną cyfrę, wyślemy przelew, a system bankowy nie odszuka w rejestrach takiego numeru konta, również oszczędzimy sobie nerwów, ponieważ przelew po prostu nie zostanie zrealizowany.  Jeśli przelew nie zostanie od razu zaakceptowany, tylko czeka na realizację, jeszcze możemy zainterweniować, anulując transakcję. Gorzej w sytuacji, gdy wyślemy pieniądze na czyjeś konto. Taka pomyłka może być powodem odrzucenia wniosku o pożyczkę podczas weryfikacji tożsamości klienta.

Co mogę zrobić, gdy podałem zły numer konta?

Istnieje łatwy sposób na odzyskanie pieniędzy, gdy zrobiliśmy błędny przelew. Możemy skontaktować się z naszym bankiem, informując o pomyłce. W wtedy bank w naszym imieniu występuje do odbiorcy przelewu z prośbą o zwrot pieniędzy z pomyłkowego przelewu. Trzeba wiedzieć, że całym procesem odzyskiwania pieniędzy zajmuje się bank, w którym posiadamy konto. Nie uzyskamy od banku informacji na temat danych właściciela konta, na którym wylądowały nasze pieniądze.

Różne skutki mogą mieć też rodzaje przelewów, jakie dokonujemy. Gdy wyślemy przelew zaksięgowany w systemie Elixir, nie mamy możliwości by go cofnąć, ale tak samo możemy ubiegać się o reklamację w naszym banku, który kontaktuje się z bankiem odbiorcy. W Internecie wiele osób poleca korzystanie z karty kredytowej zwłaszcza z usługą chargeback, dzięki której możemy w łatwy sposób odzyskać nasze pieniądze. Zostańmy jednak przy przelewach bankowych i zastanówmy się, co zrobić w sytuacji, gdy prośba naszego banku o reklamację pozostaje bez odpowiedzi ze strony odbiorcy?

Jeśli ktoś nie chce zwrócić naszych pieniędzy?

Rzadko zdarza się, aby ktoś nie chciał oddać pieniędzy pochodzących z pomyłkowego przelewu. Zazwyczaj takie sprawy załatwiane są polubownie. W myśl artykułu 405 Kodeksu Cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu się, odbiorca błędnego przelewu zobligowany jest do zwrotu otrzymanej sumy: „Art. 405. Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości”.

Mamy więc prawo do ustanowienia terminu zwrotu pieniędzy, które przesłaliśmy omyłkowo do niewłaściwej osoby. Od po przekroczeniu tego terminu zwrotu pieniędzy mamy nawet prawo domagać się odsetek, dlatego całą procedurę przeprowadza bank. Trzeba również liczyć się z faktem, że bank w ramach prowadzonych działań, aby odzyskać nasze pieniądze, może naliczyć sobie opłatę za usługę. Kwoty są różne, zależne od danego banku. Jeśli działania banku okażą się nieskuteczne, tj. odbiorca nie zechce oddać pieniędzy, mamy prawo oddać sprawę do sądu, występując z powództwem o zapłatę.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły